Jak sprzedać biznes?

Jak sprzedać biznes?

Sprzedaż dobrze zapowiadającego się start-upu lub działającej od dłuższego czasu firmy może przynieść jej właścicielom zadowalające zyski. Jeżeli i Ty masz biznes, który chcesz dobrze sprzedać, ale nie wiesz, jak tego dokonać, w tym artykule znajdziesz najważniejsze wskazówki.

Czego dowiesz się z tego tekstu?

  • Dlaczego sprzedaje się biznes?
  • Gdzie sprzedam biznes?
  • Jak sprzedam biznes?
  • Najczęściej popełniane błędy przy sprzedaży firmy
  • Gdzie znaleźć biznes oferty i inwestora?
  • Jak szukać inwestora?

 

Czy wiesz, że…

… jednym z największych przejęć w historii było przejęcie firmy Mannesmann przez Vodafone w 1999 roku za niesamowitą kwotę 202 miliardów dolarów!

Przeczytaj też: Jak przygotować firmę do sprzedaży?

Dlaczego sprzedaje się biznes?

Co jest głównym powodem lub motywacją do tego, aby sprzedać swoją firmę? Wydaje się, że skoro biznes jest dochodowy, nie ma potrzeby go sprzedawać. Bardzo wiele osób tak myśli i dlatego, kiedy widzą oferty typu: sprzedam firmę, podchodzą do nich bardzo ostrożnie, wręcz nieufnie.

Z góry zakładają, że jest to mało korzystna oferta, mająca na celu pozbycie się źle prosperującej firmy. Kiedy jednak nieco bardziej wgłębimy się w powody, dla których firmy są sprzedawane, przekonamy się, że można w ten sposób nabyć naprawdę dochodowy, dobry biznes.

  • Emerytura lub śmierć. Właściciel firmy może chcieć przejść na emeryturę i nie ma następcy w rodzinie ani wśród pracowników, który by przejął biznes. Zdarza się również tak, że właściciel umiera, a jego spadkobiercy nie chcą prowadzić jego firmy i wolą ją sprzedać, dzieląc się zarobionymi pieniędzmi.
  • Wypalenie zawodowe. Prowadzenie firmy wymaga wiele wysiłku i poświęcenia. Po wielu latach pracy, właściciele mogą czuć się wypaleni i chcieć zmienić ścieżkę kariery lub po prostu zająć się czymś innym.
  • Zmiana zainteresowań. Właściciel może odkryć nową pasję lub zainteresowanie i zdecydować, że chce poświęcić na to więcej czasu, zamiast prowadzić obecny biznes.
  • Kwestie finansowe. Firma może mieć trudności finansowe lub właściciel może potrzebować środków na inwestycje w inny projekt. Często jedynym sposobem na zdobycie kapitału jest sprzedaż jednej ze swoich firm.
  • Konkurencja. Pojawienie się nowej konkurencji na rynku lub trudności w dostosowywaniu się do zmieniającego się środowiska biznesowego mogą skłonić właściciela do sprzedaży.
  • Oferta nie do odrzucenia. Ktoś może złożyć bardzo atrakcyjną ofertę zakupu firmy, która przewyższa jej aktualną wartość. Jest to dość częste działanie, kiedy na rynek wchodzą nowe firmy z dużym kapitałem zagranicznym, które wykupują mniejsze, lokalne firmy, a następnie je zamykają, mając monopol na swoim rynku.

Zobacz też: Gdzie znaleźć biznes oferty?

 

Czy wiesz, że…

… niektórzy inwestorzy wymagają od poprzednich właścicieli pozostania w firmie na pewien czas po sprzedaży, aby zapewnić płynne przejście i kontynuację działalności? Może to być zarówno korzystne, jak i trudne dla sprzedających. W środowisku biznesowym nazywa się to pozostaniem w złotej klatce.

 

  • Kwestie zdrowotne. Nagłe problemy zdrowotne mogą sprawić, że właściciel nie będzie w stanie kontynuować prowadzenia firmy. Uzyskane z jej sprzedaży pieniądze może wykorzystać na pokrycie kosztów leczenia.
  • Różnice wśród wspólników. Jeśli w firmie lub spółce są wspólnicy, mogą wystąpić różnice w poglądach dotyczących sposobu jej prowadzenia, dzielenia zysków i ich inwestowania. To w wielu przypadkach prowadzić może do decyzji o sprzedaży biznesu.
  • Brak sukcesji. Brak odpowiedniego planu sukcesji lub niechęć młodszego pokolenia do prowadzenia biznesu skłania właścicieli do tego, by sprzedać swoje dzieło i cieszyć się zarobionymi pieniędzmi.
  • Dynamiczne zmiany w branży. Czasami różne branże doświadczają drastycznych zmian, które mogą sprawić, że prowadzenie biznesu staje się trudniejsze lub mniej opłacalne. Aby nie ponosić rosnących kosztów dalszego prowadzenia firmy, można ją sprzedać. Nowy właściciel może mieć pomysł na jej uzdrowienie, wprowadzając niezbędne zmiany lub doinwestowując ją.
  • Chęć skupienia się na innej części biznesu. Właściciel może zdecydować, że chce skupić się na innej części swojego biznesu i sprzedać mniej dochodową lub wymagającą większej uwagi część.

Są to jedne z wielu powodów, skłaniających do tego, aby sprzedać swój biznes. Oczywiście oprócz nich, może być wiele innych powodów i motywacji, by pozbyć się firmy. Nie można oczywiście wykluczyć tego, że właściciele sprzedają biznes, wiedząc, że jego przyszłość nie jest już kolorowa lub przewidując, że w niedługim czasie zyski zaczną się kurczyć. Rolą inwestora, planującego zakup firmy jest dokładnie sprawdzić jej historię, a także w możliwie największym stopniu ograniczyć ewentualne ryzyko, związane z zakupem. Ty, jako właściciel sprzedający firmę, możesz mu to ułatwić. Im bardziej transparentne będą Twoje działania, tym większe masz szansę na szybką sprzedaż biznesu.

Przeczytaj też: Sprawdź jak skutecznie sprzedać biznes

 

Czy wiesz, że…

…czasami firmy są przejmowane wbrew woli ich zarządu? Takie wrogie przejęcia wymagają od potencjalnego nabywcy skupienia wystarczającej liczby akcji, aby przejąć kontrolę nad firmą.

 

Gdzie sprzedam biznes?

Być może od dłuższego czasu nosisz się z zamiarem sprzedaży swojej firmy, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać. Jeżeli do tej pory nie zgłosił się do Ciebie żaden inwestora z propozycją zakupu biznesu, to jesteś w tej samej sytuacji co 95% innych właścicieli sprzedających biznes. To Ty swoim aktywnym działaniem musisz dotrzeć do firm, funduszy i biznesmenów, dysponujących środkami na zakup firmy. Wtedy też powinieneś ich w jakiś sposób zainteresować swoją ofertą i zachęcić do wydania pieniędzy na Twój biznes. Skupmy się teraz na tym, w jakich miejscach można publikować i udostępniać oferty o sprzedaży firmy i szukaniu inwestora.

  • Doradcy biznesowi. Osoby takie działają na terenie całego kraju, oferują swoje usługi biznesmenom. Mogą oni pomóc znaleźć potencjalnych nabywców, przygotować Twoją firmę do sprzedaży i negocjować warunki transakcji. Pamiętaj jednak o tym, że ich pomoc nie jest za darmo. W znacznej części przypadków mogą oni pobierać wysokie prowizje za swoją pracę, dochodzące nawet do 20 lub 30 procent wartości transakcji.
  • Serwisy online do sprzedaży biznesu. Istnieją różne strony internetowe, które służą jako platformy pośrednictwa sprzedaży i zakupu firm. Jeśli chodzi o międzynarodowe serwisy, są to np. BizBuySell, BizQuest czy BusinessesForSale. W Polsce popularna jest strona ofertybiznesu.pl.
  • Sieci kontaktów. Często najlepsi nabywcy i inwestorzy to ludzie z branży, partnerzy biznesowi, konkurenci, dostawcy lub klienci. Możesz poinformować swoje kontakty w branży o zamiarze sprzedaży firmy, a być może informacja ta w sposób naturalny dotrze do zainteresowanych osób.
  • Reklamy w prasie branżowej. Umieszczenie ogłoszenia o sprzedaży w odpowiednich czasopismach branżowych lub na stronach internetowych może przyciągnąć potencjalnych nabywców.
  • Targi i konferencje branżowe. Można skorzystać do poznawania nowych osób z branży, uczestnicząc konferencjach i targach, organizowanych cyklicznie w różnych częściach kraju. Te najbardziej prestiżowe skupiają wpływowych i rozpoznawalnych ludzi, nierzadko inwestorów, szukających nowych okazji i pomysłów do rozwijania biznesu.
  • Sprzedaż firmy pracownikom. Okazuje się, że tylko mała część właścicieli zatrudniających pracowników, wpada na pomysł, by to właśnie im zaoferować odkupienie swojej firmy. Tymczasem okazuje się, że jest to bardzo dobre rozwiązanie. Pracownicy w trosce o swoją dalszą pracę, mają wystarczającą motywację, by się zorganizować i wspólnie odkupić firmę lub szukać na własną rękę inwestora, który będzie zainteresowany ich przejęciem i dalszym rozwijaniem biznesu.
  • Inwestorzy i fundusze inwestycyjne. Niektóre firmy, zwłaszcza start-up’y o dużym potencjale wzrostu, mogą przyciągnąć zainteresowanie międzynarodowych funduszy inwestycyjnych.

Czy wiesz, że…

… w biznesie istnieje określenie Pac-Man Defense. Jest to nazwa strategii obrony przed wrogim przejęciem i pochodzi ona od popularnej gry wideo. W ramach tej strategii, firma, która jest celem przejęcia, próbuje sama przejąć firmę, która chce ją kupić.

Może Cię też zainteresować: Gdzie sprzedać firmę? Garść informacji dla przedsiębiorców

 

Decydując się na wybór jednej lub kilku form rozpowszechniania informacji o sprzedaży swojego biznesu, nie można utracić czujności. Powinna ona być szczególnie wzmożona wtedy, kiedy korzystacie z usług pośredników. Przed podpisaniem z nimi umowy, należy bardzo dokładnie ją przeanalizować, zwłaszcza w zakresie sposobu poboru wynagrodzenia oraz jego wysokości.

Jak sprzedam biznes?

Nie ma co ukrywać, ale sprzedaż biznesu to skomplikowany proces. Wymaga on dokładności i starannego planowania. Przede wszystkim, zanim sprzedasz firmę, musisz znać jej wartość. W tym celu możesz skorzystać z usług profesjonalnego doradcy lub firmy, która wykorzystując różne metody wyceny, takie jak analiza wielokrotności przychodów, wycena aktywów czy metoda zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych oszacuje cenę, za którą firma powinna być wystawiona na sprzedaż. Pamiętaj, wielu przedsiębiorców ustala ceny sprzedaży swoich firm “z głowy”, narażając się na ich niedoszacowanie. W rezultacie tego zarabiają mniej, niż by mogli.

Przygotuj dokumenty do sprzedaży i umowy NDA

Potencjalny nabywca na pewno będzie chciał przejrzeć różne firmowe dokumenty, takie jak bilanse i rachunki zysków i strat z ostatnich lat, umowy z kluczowymi dostawcami i klientami, ewidencje zatrudnienia i umowy pracownicze. Jednak zanim przedstawisz szczegółowe informacje o swoim biznesie potencjalnemu nabywcy, warto, aby obie strony podpisały umowę o zachowaniu poufności (NDA). Zapewnia ona, że informacje na temat Twojego biznesu nie zostaną wykorzystane w niewłaściwy sposób przez osoby, które tylko udawały zainteresowanie, a chciały podstępnie uzyskać cenne dane.

Negocjacje i podpisanie umowy

Gdy masz zainteresowanego nabywcę, najczęściej rozpoczyna się długi proces negocjacji warunków umowy, a przede wszystkim ceny, za jaką sprzedaż biznesu ma być zrealizowana. Pozostałe sprawy podlegające negocjacjom to warunki płatności, ewentualne gwarancje, zakres przekazywanych aktywów, a także zobowiązania względem kontrahentów. Po osiągnięciu porozumienia obie strony podpisują umowę sprzedaży, która zawiera wszystkie warunki transakcji. Treść takiej umowy powinna być skonsultowana z prawnikiem specjalizującym się w transakcjach biznesowych.

Czy wiesz, że…

…statystycznie wiele firm potrzebuje od 6 do 12 miesięcy, aby przygotować się do sprzedaży, a cały proces sprzedaży może trwać od 6 miesięcy do kilku lat.

Zobacz też: Gdzie sprzedać firmę?

 

Przekazanie firmy lub spółki

Po finalizacji transakcji i otrzymaniu płatności następuje etap przekazania firmy nowemu właścicielowi. Może to obejmować szkolenie nabywcy w zakresie prowadzenia biznesu, przekazanie najważniejszych kontaktów oraz wszelkich niezbędnych informacji operacyjnych. Po sprzedaży firmy musisz także zgłosić transakcję odpowiednim organom podatkowym, uregulować wszelkie zobowiązania podatkowe związane ze sprzedażą, a także dopełnić formalności urzędowych, wprowadzając modyfikacje do rejestru przedsiębiorców.

Każdy biznes i każda transakcja jest unikalna, więc powyższe kroki są tylko ogólną informacją dotyczącą tego, jak należy postępować. Przykładowo, w przypadku sprzedaży spółki z o.o., umowa musi mieć postać aktu notarialnego pod rygorem nieważności transakcji.

 

Najczęściej popełniane błędy przy sprzedaży firmy

Stare przysłowie mówi, że najlepsza nauka to nauka na własnych błędach. Jest w tym wiele racji, ale na pewno nie wtedy, kiedy chodzi o sprzedaż własnego biznesu. Nieroztropne działania mogą prowadzić do tego, że firma zostanie sprzedana za ułamek swojej wartości, a Ty narazisz się na dodatkowe problemy. Poniżej znajdziesz wyjaśnienie najczęściej popełnianych błędów przy sprzedaży biznesu.

  • Niewłaściwa wycena firmy. Niedoszacowanie lub przeszacowanie wartości swojego biznesu. To podstawowy błąd właścicieli sprzedających firmę. Dochodzi do tego np. z sentymentu lub nierozumienia rynkowych trendów i wskaźników.
  • Brak odpowiedniego przygotowania. Sprzedaż firmy nie jest decyzją, którą powinno się podejmować spontanicznie. Właściciele często nie przygotowują się do tego procesu tak, jak powinni. Nie kompletują potrzebnej dokumentacji, analiz finansowych, nie badają rynku i nie korzystają z pomocy specjalistów.
  • Zbyt szybka sprzedaż. Niektórzy sprzedają biznes pod presją, bez dokładnego rozważenia wszystkich opcji, przyjmując pierwszą pojawiającą się ofertę cenową. Prowadzi to najczęściej do sprzedaży firmy w cenie zaniżonej.
  • Nie korzystanie z ekspertów. Oszczędzanie na doradztwie prawno-finansowym może prowadzić do poważnych błędów, niekorzystnych warunków umowy czy problemów podatkowych.
  • Emocjonalne przywiązanie. Trudno jest być obiektywnym wobec firmy, którą się stworzyło i prowadziło przez wiele lat. Emocjonalne przywiązanie do firmy może utrudnić negocjacje i podjęcie właściwych decyzji. Warto w tym procesie mieć kogoś zaufanego i obiektywnego, który może dostrzec ewentualne nieracjonalne działania i nie będzie bał się o tym powiedzieć.

 

Czy wiesz, że…

…w 2019 roku globalny rynek fuzji i przejęć (M&A) osiągnął wartość około 3,9 biliona dolarów, z Ameryką Północną na czele, jako najaktywniejszym regionem świata. Według pewnych danych, w ciągu ostatnich kilku lat około 70% transakcji M&A miało związek z technologią lub cyfrową transformacją, co pokazuje rosnące znaczenie technologii w dzisiejszym świecie biznesu.

 

  • Niejasne warunki umowy. Kupujący i sprzedający czasem nie precyzują odpowiednio warunków umowy, co może prowadzić do nieporozumień i sporów po jej podpisaniu. Najczęściej kończą się one skierowaniem sprawy do sądu. Można tego uniknąć, dokładnie przygotowując umowę przy współpracy ze specjalistami prawnikami.
  • Zaniedbywanie biznesu podczas procesu sprzedaży. Sprzedaż biznesu może być czasochłonna, ale ważne jest, aby w tym czasie nie zaniedbywać firmy, której nadal jest się właścicielem.
  • Brak planu na to, co będzie po sprzedaży. Właściciele często skupiają się na samym procesie sprzedaży i zapominają o planowaniu tego, co zrobią po jej sfinalizowaniu. Zarówno pod względem finansowym, jak i osobistym.
  • Nie branie pod uwagę aspektów podatkowych. Sprzedaż firmy ma konsekwencje podatkowe, które trzeba odpowiednio uwzględnić i zaplanować. Brak wiedzy o tym, w jakiej wysokości podatki będzie trzeba odprowadzić po sprzedaży, może skutkować znacznym uszczupleniem przewidywanych zysków.
  • Nie zabezpieczenie danych. Podczas sprzedaży biznesu ważne jest, aby chronić poufne informacje firmy i unikać niepotrzebnego rozgłosu. Może on wpłynąć negatywnie na obecne i dalsze relacje z klientami i dostawcami.
  • Nie sprawdzenie kupującego. W całym tym zamieszaniu nie można pominąć tak ważnej sprawy, jaką jest dokładne przeanalizowanie wiarygodności płatniczej potencjalnego inwestora. Poświęcając swój czas na sprzedaż firmy, powinieneś mieć pewność, że zainteresowana nią osoba lub firma, dysponuje odpowiednimi środkami, które następnie Ci zapłaci.

Czy wiesz, że…

…w XVII wieku Holandia doświadczyła tzw. „bańki tulipanowej”, kiedy to ceny cebulek tulipanów osiągnęły astronomiczne sumy, a następnie gwałtownie spadły, prowadząc do kryzysu finansowego.

Zobacz też: Firmy na sprzedaż dowiedz się jak wystawić firmę na sprzedaż?

 

Gdzie znaleźć biznes oferty i inwestora?

Szukanie biznes ofert, jak również wiarygodnych inwestorów, najlepiej rozpocząć od internetu. Działają w nim tematyczne fora i serwisy, skupiające oferty sprzedaży firm, a także inwestorów z kraju i za granicy. Opisując tam swoją sytuację, czyli np. że sprzedam biznes i dokładnie go opisując, możesz liczyć na odzew zainteresowanych osób.

Warto z tych stron korzystać również wtedy, kiedy to Ty chcesz kupić firmę lub zainwestować w spółkę. Jest to wygodne miejsce poszukiwań, które jednak nie jest wolne od wad i niebezpieczeństw.

Co powinno wzbudzać Twoją podejrzliwość, gdy online sprzedajesz biznes lub szukasz inwestora?

  • Niepewność tożsamości. Przez Internet może być trudno w pełni zweryfikować tożsamość osoby lub firmy, która jest zainteresowana realizacją transakcji z Tobą. Zawsze trzeba być czujnym i mieć na uwadze, że Istnieje ryzyko kontaktu z oszustami.
  • Ryzyko braku poufności. Informacje o sprzedawanym biznesie mogą zostać niewłaściwie wykorzystane, jeśli dostaną się w niepowołane ręce. Choć wiele platform umożliwia użytkownikom zachowanie pewnej anonimowości, w pewnym momencie i tak trzeba ujawnić szczegóły swojego biznesu.
  • Niepewność intencji. Nawet jeśli ktoś twierdzi, że jest zainteresowany zakupem, może mieć ukryte motywy, takie jak chęć zdobycia informacji o konkurencji lub wykorzystania Twojego biznesu do innych celów.
  • Zagrożenia dla reputacji. Jeśli informacje o potencjalnej sprzedaży wyciekną przedwcześnie, może to wpłynąć na postrzeganie Twojego biznesu przez kontrahentów.
  • Nieprofesjonalne oferty. W sieci łatwo jest natrafić na oferty, które są nieprofesjonalne, niedokładne lub pochodzą od osób, które nie mają odpowiednich środków finansowych, a składają je tylko w formie zabawy.

Czy wiesz, że…

…w 2013 roku Microsoft nabył dział mobilny Nokii za 7,2 miliarda dolarów. Nokia była kiedyś dominującym graczem na rynku telefonów komórkowych, ale straciła prowadzenie na rzecz smartfonów.. Natomiast w  2014 roku Facebook zakupił WhatsApp za astronomiczną sumę 19 miliardów dolarów. Była to jedna z największych transakcji w sektorze technologii w tamtym czasie.

 

  • Brak bezpośredniego kontaktu. Osobiste spotkania pozwalają lepiej ocenić potencjalnych nabywców lub inwestorów. Komunikacja online nie zawsze oddaje intencje lub wiarygodność drugiej strony.
  • Ryzyko oszustwa. Internetowy rynek sprzedaży biznesu, podobnie jak inne platformy online, mogą przyciągać oszustów. Warto być ostrożnym w kwestiach finansowych i nie ujawniać zbyt wielu informacji o sobie i firmie, zanim nie zostaną zweryfikowane intencje drugiej strony.
  • Niewłaściwe wyceny. W sieci można znaleźć wiele ofert o zbyt wysokich lub zbyt niskich cenach. Bez odpowiedniej analizy rynku możesz chcieć sprzedać swoją firmę za niską cenę lub przeszacować jej wartość, co odstraszy potencjalnych nabywców.

Pamiętając o wyżej wymienionych rzeczach i korzystając z różnego rodzaju internetowych platform biznesowych, masz szansę uniknąć poważnych nieporozumień i problemów. Pamiętaj, że Internet to nieocenione źródło informacji, ale związane są z nim realne zagrożenia.

Wszędzie tam, gdzie trzeba udostępniać jakiekolwiek informacje na swój temat i temat swoich działalności, trzeba robić to bardzo ostrożnie. Dotyczy to zarówno transakcji kupna-sprzedaży, zawieranych w serwisach ogłoszeniowych, jak i prywatnych rozmowach z osobami, które mogą być potencjalnymi inwestorami lub ogłaszają się, jako sprzedam firmę.

 

Czy wiesz, że…

…w 2008 roku indyjski gigant motoryzacyjny Tata Motors nabył brytyjskie marki luksusowe Jaguar i Land Rover od Forda za 2,3 miliarda dolarów.

Przeczytaj też: Sprzedam biznes w sieci – gdzie łatwo kupić lub sprzedać biznes?

Gdzie znaleźć najlepsze biznes oferty?

Najlepsze biznes oferty – gdzie szukać?

 

Jak szukać inwestora?

Aby znaleźć inwestora, a przede wszystkim przekonać go do inwestycji w Twoją firmę, powinieneś się upewnić, że Twoja firma jest gotowa na inwestycje. Jej finanse powinny być uporządkowane, a Ty powinieneś umieć w sposób czytelny zaprezentować mocne (ale i słabe), strony swojego biznesu. Podniesie to Twoją wiarygodność w oczach potencjalnych kupców. Warto mieć szczegółowy biznesplan, który przedstawi wizję, strategię, prognozy finansowe oraz analizę rynku i konkurencji w Twojej branży.

Zastanów się następnie, czyj kapitał chcesz pozyskać. Czy powinien to być indywidualny inwestor krajowy (anioł biznesu), firma venture capital, a może duży zagraniczny inwestor strategiczny? Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ każdy z nich ma inne oczekiwania i kieruje się innymi kryteriami przy wyborze oferty, w którą chce zainwestować.

Zobacz też: Szukam inwestora — kilka porad gdzie szukać inwestora?

 

Jak przekonać inwestora?

Postaraj się przygotować profesjonalną prezentację, która skupi się na najważniejszych atutach Twojego biznesu, potencjale wzrostu oraz tym, jakie inwestycja przyniesie zyski. Omawiając ją, musisz być pewny siebie, ale jednocześnie realistyczny w swoich prognozach. Bądź otwarty i uczciwy wobec potencjalnych inwestorów.

Jeśli Twoja firma ma jakieś problemy, lepiej, aby inwestor dowiedział się o nich od ciebie niż z innych źródeł. Mogłoby to wówczas wzbudzić jego podejrzliwość, że chciałeś coś przed nim zataić. Takie sygnały ostrzegawcze najczęściej prowadzą do zerwania negocjacji. Lepiej do tego nie dopuścić, jasno komunikując wszystko, co może mieć wpływ na podjęcie decyzji Inwestora.

 

Czy wiesz, że…

…AM Rest to polska firma zarządzająca siecią restauracji w wielu krajach. Ma ona prawa do takich marek jak KFC, Pizza Hut czy Starbucks na wybrane rynki europejskie.

 

Sprawdź też: Jak kupić firmę? Najważniejsze informacje dla inwestorów

 

Zobacz też nasze usługi:
Obsługa prawna
Wycena biznesu
Spółki zagraniczne
Gotowe spółki
Księgowość