Firmy na sprzedaż – dowiedz się jak wystawić firmę na sprzedaż?

Firmy na sprzedaż – dowiedz się jak wystawić firmę na sprzedaż?

Istnieje wiele powodów, dla których właściciele decydują się sprzedać swoje firmy. Właściciel może np. uznać, że osiągnął maksymalną wartość firmy i że teraz jest najlepszy czas na jej sprzedaż, aby uzyskać korzystną cenę. Także, kiedy właściciele zbliżają się do emerytury, mogą decydować się, sprzedać swoje przedsiębiorstwo. Oczywiście jest również całe mnóstwo innych powodów, dla których wystawiane są firmy na sprzedaż Polska. Nie są one jednak tak ważne, jak to, aby dowiedzieć się, w jaki sposób wystawiać firmę na sprzedaż, by uzyskać za nią maksymalną cenę.

Czy wiesz, że…

…W 2017 roku fundusz private equity Advent International przejął kontrolę nad firmą InPost, znaną z sieci paczkomatów. W 2021 roku InPost przeprowadził udaną ofertę publiczną na giełdzie w Amsterdamie.

Przeczytaj też: Sprawdź jak skutecznie sprzedać biznes

 

Jak wystawić firmę na sprzedaż?

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą lub osobą zainteresowaną zakupem firmy, możesz się zastanawiać, jak wystawia się ją na sprzedaż? Czy jest to trudne zadanie, czy osoba bez doświadczenia w księgowości, rachunkowości i przedsiębiorczości jest w stanie sobie poradzić z tym zadaniem? Naszym zdaniem jest to możliwe, szczególnie jeśli osoby te skorzystają z naszej ściągawki pełnej wskazówek i porad. Aby wystawić firmę na sprzedaż i uzyskać za nią dobrą cenę, trzeba wykonać kilka kroków, które poprawią jej atrakcyjność oraz zwiększą wartość dla potencjalnych nabywców.

  • Przygotowanie dokumentów finansowych firmy na sprzedaż Warszawa. Należy mieć przygotowane  wszystkie księgi rachunkowe i oczywiście powinny one być aktualne i wiarygodne. Muszą one odzwierciedlać sytuację finansową firmy, a tym samym przekonać klienta do jej kupna. W przypadku większych spółek o bardziej skomplikowanej formie prawnej i rozbudowanej działalności, warto zainwestować w profesjonalny audyt finansowy, który da nabywcom pewność co do dokładności przedstawionych informacji.
  • Zwiększenie rentowności firmy na sprzedaż podkarpackie. Zanim wystawisz firmę na sprzedaż, postaraj się zwiększyć jej zyski, np. poprzez redukcję kosztów, zwiększenie efektywności operacyjnej, rozwinięcie nowych źródeł przychodów lub przemyślane działania reklamowe, np. przez pozycjonowanie.
  • Poprawa transparentności funkcjonowania firmy. Jeżeli to możliwe, ustandaryzuj i zautomatyzuj procesy biznesowe oraz związane z obsługą klienta. Zadbaj o to, by firma była mniej zależna od jednej osoby (np. od Ciebie jako właściciela) – to sprawi, że będzie atrakcyjniejsza dla potencjalnych nabywców, którzy oddelegują do jej prowadzenia swoich pracowników.
  • Sprzedaż zbędnego majątku firmy na sprzedaż Polska. Firmy często mają w posiadaniu majątek, z którego nie w pełni korzystają. Nieruchomości, pojazdy, a nawet nierentowne segmenty biznesu, które nieustannie muszą być dotowane. Można to zmienić, wystawiając je na sprzedaż, a uzyskane środki przeznaczając na inny cel.
  • Dbanie o zespół pracowników. Na sprzedaż mogą być wystawione firmy zatrudniające pracowników. W takich przypadkach warto o nich zadbać, wdrażając odpowiednie systemy motywacyjne, dzięki czemu będą chcieli pozostać w firmie po sprzedaży. Upewnij się, że posiadasz dobrze przeszkolony zespół, który jest gotowy na zmiany.
  • Przygotowanie wyceny firmy na sprzedaż Warszawa. Skorzystaj z usług profesjonalnego audytora, który dokładnie wyceni wartość firmy. Pamiętaj, że potencjalni nabywcy będą oceniać firmę pod względem jej zdolności do generowania przyszłych zysków, a nie tylko na podstawie jej obecnych wyników.
  • Zanim nie będziesz przygotowany do sprzedaży, nie rozpowiadaj tego wokół. Utrzymuj informacje o sprzedaży w tajemnicy aż do momentu, gdy będzie to konieczne. Plotki o sprzedaży mogą wpłynąć na morale pracowników, relacje z klientami czy dostawcami.

Czy wiesz, że…

…Amica to polski producent sprzętu AGD, który eksportuje swoje produkty do wielu krajów, zdobywając uznanie za ich jakość i design.

Przeczytaj też: Jak sprzedać biznes?

 

Jak poinformować potencjalnych klientów o ofercie?

Informowanie o sprzedaży firmy wymaga taktyki i rozwagi. W początkowej fazie ważne jest, aby zachować dyskrecję i poufność. Da Ci to czas na staranne przygotowanie strategii sprzedaży i skompletowanie potrzebnych dokumentów. Dla niektórych przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy nie mają czasu na samodzielną sprzedaż firmy, korzystne może być zatrudnienie brokera. Brokerzy mają dostęp do sieci potencjalnych nabywców i mogą przeprowadzić proces sprzedaży w dyskretny sposób.

Innym skutecznym sposobem jest wystawienie ogłoszenia o sprzedaży firmy w specjalistycznych serwisach internetowych. Im większy mają one zasięg, tym ogłoszenie szybciej może dotrzeć do osób, które szukają tego typu inwestycji. Często nabywców można znaleźć tej samej branży lub w podobnych sektorach. Nawiązywanie nowych kontaktów poprzez branżowe konferencje, targi czy spotkania może być skuteczne dla wielu osób, wystawiających firmy na sprzedaż podkarpackie. Jeżeli szukasz właśnie takich serwisów internetowych, które mają duży zasięg i cieszą się zaufaniem użytkowników, wystaw swoje ogłoszenie o sprzedaży firmy na stronie ofertybiznesu.pl.

Sprawdź też: Jak przygotować firmę do sprzedaży?

 

Gdzie trzeba zgłosić sprzedaż firmy?

Wystawienie firmy na sprzedaż w Polsce wiąże się z wieloma formalnościami i wymaga zgłoszenia sprzedaży w odpowiednich instytucjach. Najważniejsze miejsca, do których należy się udać lub zrobić to online wymieniamy poniżej.

  • Urząd Skarbowy. Po sprzedaży firmy trzeba zgłosić to w odpowiednim urzędzie skarbowym. Sprzedaż może mieć konsekwencje podatkowe, takie jak podatek dochodowy od sprzedaży aktywów lub udziałów.
  • Główny Urząd Statystyczny (GUS). W przypadku zmian w strukturze właścicielskiej firmy czy jej likwidacji, konieczne może być poinformowanie o tym GUS.
  • Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Jeśli sprzedajesz spółkę z o.o. lub inną formę spółki wpisaną do KRS, musisz zgłosić zmiany w składzie akcjonariuszy czy udziałowców oraz ewentualne inne zmiany (np. zarządu).
  • ZUS. Jeżeli firma była płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne, ZUS również musi być poinformowany o wszelkich zmianach, zwłaszcza jeśli firma jest likwidowana lub jeśli nowy właściciel planuje zmiany w zakresie zatrudnienia.
  • Banki i instytucje finansowe. Jeżeli firmy na sprzedaż miały konta bankowe, kredyty lub inne zobowiązania finansowe, odpowiednie instytucje finansowe muszą być poinformowane o zmianie właściciela. Może to być również wymagane w przypadku renegocjacji warunków umowy kredytowej.
  • Kontrahenci i dostawcy. Chociaż nie jest to formalne zgłoszenie, warto poinformować kluczowych partnerów biznesowych o zmianie właściciela, aby zapewnić ciągłość współpracy.
  • Ubezpieczalnie. Jeśli firma miała polisy ubezpieczeniowe, ubezpieczyciele również powinni zostać poinformowani o sprzedaży.

Czy wiesz, że…

  Stocznia Gdańska to symbol walki o niepodległość i miejsce narodzin Solidarności? Mimo historycznej roli w latach 90. i na początku XXI wieku stocznia zmagała się z problemami finansowymi. Ostatecznie w 2007 roku ogłoszono jej upadłość.

Zobacz też: Gdzie sprzedać firmę?

 

Na co uważać podczas rozmowy o sprzedaży biznesu?

Kiedy już znajdą się osoby zainteresowane ogłoszeniem firmy na sprzedaż Polska, następuje faza rozmów z nimi. Jest to bardzo wrażliwy etap sprzedaży, podczas którego należy uważać na kilka istotnych elementów. Miej pewność, że informacje o sprzedaży firmy będą trzymane w tajemnicy. Podpisanie umowy o poufności (NDA – Non-Disclosure Agreement) z potencjalnymi nabywcami jest konieczne przed udostępnieniem im szczegółowych informacji o firmie. W czasie rozmowy powinieneś się dowiedzieć, czy zainteresowany nabywca ma odpowiednie środki i zamiar sfinalizować transakcję. Sprawdź jego reputację, a także poproś o udokumentowanie zdolności finansowej do zakupu. Może to być promesa bankowa lub wyciąg z konta dokumentujący posiadane środki.

Przeczytaj też: Gdzie sprzedać firmę? Garść informacji dla przedsiębiorców

 

Nie przekazuj wszystkich informacji od razu

Zamiast tego udostępniaj informacje o firmie na sprzedaż stopniowo, w miarę postępów w rozmowach i negocjacjach. To Twoja firma i w dalszym ciągu i niej decydujesz. Zrozumiałe jest również Twoje przywiązanie emocjonalne. Jednak podczas negocjacji ważne jest, aby podejmować decyzje oparte na faktach i analizie, a nie na emocjach. Czytaj uważnie wszelkie umowy i klauzule. Zwróć szczególną uwagę na warunki dotyczące gwarancji, zobowiązań po sprzedaży oraz potencjalnych kar za niewykonanie umowy.

Zastanów się także, kiedy i jak poinformować pracowników o sprzedaży. Właściwe przekazanie informacji może minimalizować niepokój i spekulacje. Pomoże Ci to również uniknąć destabilizacji codziennej pracy firmy. Sprzedaż firmy ma także skutki podatkowe. Konsultacja z księgowym lub doradcą podatkowym pomoże zrozumieć potencjalne implikacje i zaplanować odpowiednią strategię, a także oszacować wysokość podatków, które być może będziesz musiał zapłacić z tytułu sprzedaży.

Czy wiesz, że…

…Ekektrim było kiedyś jednym z największych polskich przedsiębiorstw z branży energetycznej. W 2007 roku ogłosiło upadłość po serii kontrowersyjnych decyzji biznesowych i sporów sądowych.

Może Cię też zainteresować: Sprzedam biznes w sieci – gdzie łatwo kupić lub sprzedać biznes?